Google Adwords gebruiken

google adwords

Google Adwords is het advertentieprogramma van Google waarmee u de advertentie in Google kunt laten verschijnen in de lijst met "gesponsorde koppelingen" of "advertenties". U adverteert bij Google Adwords op zoekwoorden, ook wel keywords genoemd. Dit zijn woorden of woordcombinaties die de gebruikers van Google intypen om iets te zoeken. Zodra een gebruiker van een Google een zoekwoord intypt waar u mee adverteert wordt uw advertentie in een bepaalde regio getoond.
Het advertentie systeem van Google (Google AdWords) werkt met een biedsysteem waarbij relevantie centraal staat. Naast de opgegeven prijs per klik van de website eigenaar telt ook het aantal klikken op de advertentie t.o.v. het aantal vertoningen meen in de positie bepaling van de advertentie. Deze ratio is beter bekend als de doorklikratio of CTR (Click Through Rate). Het systeem plaatste de meest relevante advertenties bovenaan.

Google AdWords werkt daarbij ook nog met kwaliteitsscores. Dit is een samengestelde indicator die verder gaat dan alleen de CTR (Click Through Rate) of doorklikratio. Op basis van een aantal verschillende variabelen wordt de relevantie en prestatie van de Google AdWords campagne bepaalt. Deze kwaliteitsscore, uitgedrukt in een getal van 1 t/m 10, wordt berekend voor zoekwoorden, advertentie(teksten) en advertentie groepen en bepaalt mede de positie van uw advertentie.

Kwaliteitsscore, Welke variabelen worden gebruikt?

De belangrijkste variabelen die de kwaliteitsscore van een Google AdWords campagne beïnvloeden zijn:

  • CTR (Click Through Rate of doorklikratio)
  • Relevantie van de advertentie tekst
  • Relevantie van het zoekwoord
  • Relevantie van de landingspagina van de advertentie
  • Laadtijd van webpagina
  • Diverse relevantiefactoren
Voor de volledigheid wordt elk van de factoren van de kwaliteitsscore kort toegelicht:

1. CTR (doorklikratio)

De CTR (Click Through Rate) of doorklikratio is de verhouding tussen het aantal klikken op de advertentie t.o.v. het aantal vertoningen van de advertentie. De CTR weegt zwaar in het bepalen van de kwaliteitsscore.

2. Relevantie van de advertentie tekst

Een belangrijke factor voor de CTR is de relevantie van de advertentie tekst. Hoe relevanter de advertentie, hoe hoger de CTR (en hoe hoger de kwaliteitsscore). Het gaat hierbij om de relevantie van de advertentie t.o.v. van zowel het zoekwoord als de landingspagina.

3. Relevantie van het zoekwoord

Een andere factor die de CTR beïnvloed is de relevantie van het zoekwoord. Hoe relevanter het zoekwoord, hoe hoger de CTR (en hoe hoger de kwaliteitsscore). Het gaat hierbij om de relevantie van het zoekwoord t.o.v. van zowel de advertentie tekst als de landingspagina. Deze factor lijkt hetzelfde als punt 2, relevantie van de advertentie tekst, maar dat is het niet, zoals later verder wordt toegelicht.

4. Relevantie van de landingspagina van de advertentie

De kwaliteitsscore weegt ook de relevantie van de landingspagina mee. Daartoe heeft Google een aparte crawler die de landingspagina indexeert. Het gaat hierbij om de relevantie van de landingspagina t.o.v. van zowel het zoekwoord als de advertentie tekst. De landingspagina heeft in de loop van de tijd meer gewicht gekregen in het algoritme dat de Google AdWords kwaliteitsscore bepaalt.

5. Laadtijd van webpagina

Sinds 2008 weegt ook de laadtijd van een webpagina mee in het bepalen van de kwaliteitsscore. Let dus op bij landingspagina's voor je Google AdWords campagne die traag laden, zoals vaak bij het gebruik van Flash het geval is.

6. Diverse relevantiefactoren

Deze laatste factor van de Google AdWords kwaliteitsscore heeft een groot 'black box' gehalte. Zaken als de CTR gekoppeld aan de advertentie positie, de concurrentie op een zoekwoord en de prestatie geschiedenis van de Google AdWords campagne spelen hier een rol. Zo is het waarschijnlijk dat een hoge advertentie positie meer kliks en dus een hogere CTR realiseert, wat ook meeweegt bij de bepaling van de positie, het minimum bod en de kwaliteitsscore. Ook de prestatiegeschiedenis van de Google AdWords campagne weegt mee in de kwaliteitsscore. Samenvattend komt het er op neer dat als je gedurende een langere periode een goede kwaliteitsscore realiseert op bovenstaande factoren, dat dit de totale kwaliteitsscore ten goede komt.

Het is duidelijk dat adverteren in zoekmachines zich heeft ontwikkeld tot een complex specialisme. Wij kunnen u helpen met het optimaliseren van een Google AdWords campagne en bieden bruikbare handvatten om een hogere advertentie positie, betere kwaliteitsscore en lagere kosten per klik te realiseren. Het belangrijkste doel van een Google AdWords campagne is uiteindelijk het bereiken van de juiste mensen die geïnteresseerd zijn in wat u aanbiedt en overgaan tot een gewenste actie. Adverteren in zoekmachines blijft een middel om een doel te bereiken en wordt nooit een doel op zich! Neem gerust contact met ons op om samen met u te kijken naar de mogelijkheden.

morgenstond icon

Drukkerij Morgenstond BV

Zichtenburglaan 13 • 2544 EA Den Haag
Telefoon: 070 366 15 48